Üsküdar Faciası

  1 Mart 1958 tarihinde İzmit Körfezin de meydana gelen vapur faciasında hayatlarını kaybedenler için 3 ayrı anma etkinliği düzenlenecek.
İzmit Belediyesi ile İZSAN-DER (İzmit Sanat Okulu Mezunlar Derneği) ortaklığında ilk etkinlik 1 Mart Salı günü saat 10.00 da İzmit Endüstri Meslek Lise' sinde yapılacak. Okul bahçesindeki etkinlikte, günün anlam ve önemiyle ilgili konuşmalar, anıta çelenk ve karanfil bırakılması, vapur faciasında hayatlarının kaybeden öğrencilerin adı yazılı balonların gökyüzüne bırakılması yer alacak.

Üsküdar vapuru



  İkinci anma etkinliği de İzmit Lise' sinde yapılacak. İZLİDER (İzmit Lisesi Mezunlar Derneği) ortaklığındaki etkinlik saat 11.00 de başlayacak. İzmit Lisesi bahçesinde saygı duruşu, konuşmalar, anıta çelenk ve karanfil bırakılmasının ardından burada da öğrencilerin adı yazılı balonlar gökyüzüne bırakılacak.
  Günün son anma etkinliğinin saat 12.00 de İzmit Marina’da yapılacağı ve burada da hayatlarını kaybedenler adına denize çelen bırakılacağı kaydedildi.

Üsküdar vapuru maketi

  Türk denizcilik tarihine Üsküdar Faciası olarak geçen deniz kazası, İzmit Körfezin de 1 Mart 1958 tarihinde meydana geldi Üsküdar adlı yolcu vapuru İzmit'ten Karamürsel'e 293 yolcusu ile hareket etti ve 26 dakika sonra Soğucak mevkinde hızı saatte 130 kilometreyi bulan şiddetli lodosa yakalanarak battı. Faciada 76' sı öğrenci 272 kişi can verirken 21 yolcu kurtulabildi.

Yusuf Akmeşe ve Üsküdar vapuru maketi

KO-MEK’ten Türkiye’de bir ilk

  Kocaeli Büyükşehir Belediyesi bünyesinde faaliyet gösteren Meslek ve Sanat Eğitimi kursları (KO-MEK) büyük başarılara imza atmaya devam ediyor. KO-MEK’in Gölcük Kaynak Atölyesi’ nin Model Gemi Yapımı Usta Öğreticisi kursiyerleriyle birlikte tarihe ışık tuttu. Usta Öğretici kursiyerleriyle birlikte 1 Mart 1958 Vapur faciası olarak bilinen Üsküdar vapurunun model gemisini hazırlayarak bir ilke imza atmış oldu.

  Kültür ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı bünyesinde yer alan KO-MEK’in Gölcük Kaynak Atölyesi’ nin Model Gemi Yapımı Usta Öğreticisi Yusuf Akmeşe, kursiyerleriyle birlikte gerçekleşen bu olayın 55. yıl anısına Üsküdar vapurunun model gemisini hazırladı.

   Türk denizcilik tarihindeki en büyük deniz faciası olarak yaşanan olay; maalesef, genişliği çok dar olan İzmit körfezi gibi bir yerde; birbirine çok yakın iki kıyı arasında  yaşanmıştır.

   Bu facianın ardından Gölcük ilçesinde, Barbaros Hayrettin Lisesi hizmete açılmış ve yöre öğrencilerinin İzmit merkeze gidip-gelme sıkıntılarına son verilmiştir.

Ruhları şad, Mekanları cennet olur inşallah...

  Başımdan geçen ufak bir olayı hatırladım şimdi, yer Fenerbahçe yat limanı benimde askerden evvel ufak bir kayığım vardı. Hafta sonları arkadaşlarla açılır, balık tutar balık yoksa yüzmeye çıkardık. Yine bir hafta sonu dört arkadaş çıkalım diye anlaştık.  Arkadaşın biri yanına iki arkadaş da al öyle gel şimdi kıramıyorum da ne yapalım bindik altı kişi üç kişilik sandala, teknelerin arasından çıkıp motoru çalıştırdım ufak ufak gidiyoruz.

  Bordo suyla bir olmuş vaziyet de ufak bir dalga gelince içeri su giriyor. Bizim yeke de çıkmaz mı yerinden suyun üstünde gidiyor. İsmail arkadaşım hemen atladı aldı geldi. Kadıköy de o zamanlar sahil de bulunan benzin istasyonun oraya kadar zor zor geldik. Arkadaşlara durumu izah ettim. Anlayışla karşılayıp üçü indi,sandal kendine geldi de bizde Kızkulesi yanına demir atıp günümüzü geçirdik.

Ondan sonra hep iki kişi çıkar oldum..

Kaynaklar:
İzmit Belediyesi,  Ko-Mek

Yorumlar

  1. Gerçekten üzüntü verici bir olay yaşanmış. Benim yeni haberim oldu. Allah'tan unutulmamış. Büyük ihtimalle Metroloji gelişmemiş yıllar, çünkü şimdi lodosun şiddetini, veriyorlar ve gerekirse deniz trafiğini durduruyorlar. Bu arda gemi çok güzelmiş. Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Üzüntü veren olaylar hep hatırlanıyor. Deniz taşımacılığında en önemli unsur kapasite, suyun kaldırma oranı ile yükün ağırlığı bir birine uymuyor ise buna da hava şartları da eklendi mi....
    Teşekkürler Serdar bey sevgilerimle

    YanıtlaSil

Yorum Gönder