İnkılâp vapuru

   Efsane vapurlar bir bir gidiyor. Üzülmemek elde değil, isimlerini halkın belirlediği ama sonlarını belirleyemediği vapurlar. Bir zamanlar İstanbul'un incisi canım vapurlar yerini toprak altından tünellere bırakır hale geldi. İnsanların elinin altından bir bir kayıp giden, çayınızın içerken birilerin bir şeyler satmak için çabaladığı. İnsanların, Boğazın rüzgarını, Martısını, Marmara'nın geniş ufkunu görmeden bir kıta dan bir kıta ya geçer hale getiriyorlar.

İnkılâp vapuru 

   İnkılâp vapuru tarihin karanlık sayfalarına gömülecek. Geride zaten sadece gövdesi kalmasına alışmıştık. Ama artık onuda görmek mümkün olmayacak. Geriye doğru baktığımız da vapurların en şanslısı Fenerbahçe, Paşabahçe hem görebiliyoruz, hem de bizden sonrakiler de görebilecek.

İnkılâp vapuru 
   İnkılâp vapuru Dünyanın son 4 buharlı gemisinden biri olarak bilinen tarihi vapur, 1961 yılında İskoçya'nın Glasgow kentinde inşa edildi. O tarihten sonra İstanbul Boğazın da şehir hatları vapuru olarak çalıştırılan İnkılap Vapuru adı İstanbul ile özdeşleşti.

Her bir vapurun elbette bir gün yaş ömrünü dolduracak. Yerine yeni vapurlar gelecek, boğaziçi vapursuz kalmayacak. İnsanların bu vapurlarda her zaman bir anıları olur. Anılarını hep hatırlarlar, vapurları da güzel anılarla ömürlerini doldurmasını dilerler.

   Yalova belediyesi satın aldı ve vapur hakkında bir de belgesel çekildi. Buraya kadar her şey güzel ama sonuç yok vapur dan ne halk yararlandı ne de deniz....

İnkılâp vapurunu bu son hali resimlerinle hatırlamak istemezdim. O resimleri görmemek hep hayalimizde süzülerek gittiği gibi kalmasını dilerdim. Vapura bindiğiniz an sizi bademci karşılardı. Badem acı badem....

   Yukarı çıkıp vapur düdüğü çaldığında kulaklarınızın pası gider, çaycı ile demlenir. Okul zamanı ise kalem, Golden sakızı, çikolata satanlar. Tahtakale den ilk bir alet üretildiği zaman vapurdan satışa çıkardı.

İnkılâp vapuru  Kaptan köşkü
   İETT işletmesi güzel anılarımızı tazelemek adına, o günleri tekrar yaşatmak adına yapmış olduğu nostalji otobüslerini için teşekkürler.
Bu tür uygulamayı Şehir Hatları işletmesinden de bekliyoruz açıkçası...
İstanbul var olduğu müddetçe vapurlarında İstanbul halkıyla birlikte yaşaması özdeşleşmiş olmasını diliyorum.
Dokuz kardeş ; Kanlıca, Kuzguncuk, Ali İhsan Kalmaz, Harbiye, Turan Emeksiz, Pendik, Ataköy, Anadolu Kavağı ve İnkılap

İnkılâp vapuru  Kaptan köşkü
  Teğmen Ali İhsan Kalmaz 27 Mayıs 1960 darbesinde Ankara PTT binasının teslim alanması sırasında çıkan çatışmada şehit olmuştur.

  Turan Emeksiz 28 Nisan 1960' da Beyazıt meydanındaki öğrenci gösterileri sırasında ölen, Malatyalı TKP mensubu İstanbul Üniversitesi öğrencisiydi.

   Bu video biraz uzun video olduğundan zamanınız müsait olduğu zaman bakarsınız. Baş dan söylemek de fayda var, ağlamak yok..                                    
                                                                                                         Saygılarımla Ergun Adlim













Yorumlar

  1. Ergun bey videoyu seyretmedim ama kimleri taşımadı bu gemiler ? Her İstanbullunun bir anısı güzel bir anı mutlaka vardır. Kala kaldım fotoğraflarına. Vay be ne güzel İstanbul du ! paylaşım için yürekten teşekkürler..

    YanıtlaSil
  2. Serdar bey çok haklısınız, her İstanbullu en az bir kere vapura binmiştir. Hele Anadolu yakasında oturup Avrupa yakasında çalışanlar (bende dahil) Vapurlarla kardeş gibi büyüdük.. Vapursuz bir İstanbul düşünemiyorum..
    Çalışmalarınızda başarılar Saygılarımla

    YanıtlaSil

Yorum Gönder