Ana içeriğe atla

İnkılâp vapuru

   Efsane vapurlar bir bir gidiyor. Üzülmemek elde değil, isimlerini halkın belirlediği ama sonlarını belirleyemediği vapurlar. Bir zamanlar İstanbul'un incisi canım vapurlar yerini toprak altından tünellere bırakır hale geldi. İnsanların elinin altından bir bir kayıp giden, çayınızın içerken birilerin bir şeyler satmak için çabaladığı. İnsanların, Boğazın rüzgarını, Martısını, Marmara'nın geniş ufkunu görmeden bir kıta dan bir kıta ya geçer hale getiriyorlar.

İnkılâp vapuru 

   İnkılâp vapuru tarihin karanlık sayfalarına gömülecek. Geride zaten sadece gövdesi kalmasına alışmıştık. Ama artık onuda görmek mümkün olmayacak. Geriye doğru baktığımız da vapurların en şanslısı Fenerbahçe, Paşabahçe hem görebiliyoruz, hem de bizden sonrakiler de görebilecek.

İnkılâp vapuru 
   İnkılâp vapuru Dünyanın son 4 buharlı gemisinden biri olarak bilinen tarihi vapur, 1961 yılında İskoçya'nın Glasgow kentinde inşa edildi. O tarihten sonra İstanbul Boğazın da şehir hatları vapuru olarak çalıştırılan İnkılap Vapuru adı İstanbul ile özdeşleşti.

Her bir vapurun elbette bir gün yaş ömrünü dolduracak. Yerine yeni vapurlar gelecek, boğaziçi vapursuz kalmayacak. İnsanların bu vapurlarda her zaman bir anıları olur. Anılarını hep hatırlarlar, vapurları da güzel anılarla ömürlerini doldurmasını dilerler.

   Yalova belediyesi satın aldı ve vapur hakkında bir de belgesel çekildi. Buraya kadar her şey güzel ama sonuç yok vapur dan ne halk yararlandı ne de deniz....

İnkılâp vapurunu bu son hali resimlerinle hatırlamak istemezdim. O resimleri görmemek hep hayalimizde süzülerek gittiği gibi kalmasını dilerdim. Vapura bindiğiniz an sizi bademci karşılardı. Badem acı badem....

   Yukarı çıkıp vapur düdüğü çaldığında kulaklarınızın pası gider, çaycı ile demlenir. Okul zamanı ise kalem, Golden sakızı, çikolata satanlar. Tahtakale den ilk bir alet üretildiği zaman vapurdan satışa çıkardı.

İnkılâp vapuru  Kaptan köşkü
   İETT işletmesi güzel anılarımızı tazelemek adına, o günleri tekrar yaşatmak adına yapmış olduğu nostalji otobüslerini için teşekkürler.
Bu tür uygulamayı Şehir Hatları işletmesinden de bekliyoruz açıkçası...
İstanbul var olduğu müddetçe vapurlarında İstanbul halkıyla birlikte yaşaması özdeşleşmiş olmasını diliyorum.
Dokuz kardeş ; Kanlıca, Kuzguncuk, Ali İhsan Kalmaz, Harbiye, Turan Emeksiz, Pendik, Ataköy, Anadolu Kavağı ve İnkılap

İnkılâp vapuru  Kaptan köşkü
  Teğmen Ali İhsan Kalmaz 27 Mayıs 1960 darbesinde Ankara PTT binasının teslim alanması sırasında çıkan çatışmada şehit olmuştur.

  Turan Emeksiz 28 Nisan 1960' da Beyazıt meydanındaki öğrenci gösterileri sırasında ölen, Malatyalı TKP mensubu İstanbul Üniversitesi öğrencisiydi.

   Bu video biraz uzun video olduğundan zamanınız müsait olduğu zaman bakarsınız. Baş dan söylemek de fayda var, ağlamak yok..                                    
                                                                                                         Saygılarımla Ergun Adlim













Yorumlar

  1. Ergun bey videoyu seyretmedim ama kimleri taşımadı bu gemiler ? Her İstanbullunun bir anısı güzel bir anı mutlaka vardır. Kala kaldım fotoğraflarına. Vay be ne güzel İstanbul du ! paylaşım için yürekten teşekkürler..

    YanıtlaSil
  2. Serdar bey çok haklısınız, her İstanbullu en az bir kere vapura binmiştir. Hele Anadolu yakasında oturup Avrupa yakasında çalışanlar (bende dahil) Vapurlarla kardeş gibi büyüdük.. Vapursuz bir İstanbul düşünemiyorum..
    Çalışmalarınızda başarılar Saygılarımla

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Pirates of the Caribbean - Black Pearl

Korsanlar kelimesini duyduğumuz anda aklımıza hemen denizlerde gemileri yağmalayan, batıran ve insanları esir alan adamlar aklımıza gelir. Korsanlar bir milleti ya da ordu' yu  temsil etmezler onlar kendi aralarında bile birbirlerine düşmanlardır. Amaçları ganimetleri ele geçirmek hayatlarını devam etdirmek. İlk korsan hareketleri denizlerde başladığından hep akıllara ilk olarak deniz korsanları gelir. Günümüz de de halen Pasifik ve Hint Okyanusunda korsanlar bulunmak dadır.



Osmanlı devleti zamanında Korsan hareketleri şöyle başladı ;
  Oruç Reis’in Ege Denizin' de Rodos Şövalyelerine tutsak düşmesi, kardeşi İlyas' in şehit olması ile birlik de 1510 senesinde Oruç Reis serbest kaldıktan sonra, yaşadığı olayın etkisiyle tüccar yerine korsan olmaya karar verdi. Oruç Reis, Akdeniz kıyılarına akınlar düzenledi ve ganimetler elde etti. Hızır Reis ticareti bırakarak Tunus’un  Cerbe Adası’na gelip ağası (ağabeyi) Oruç Reisle beraber korsanlığa başladı. 1512 senesinde İki kardeş …

Gemileri karadan yürüten "Cengaverler"

Osmanlı tarihini yazan ilk yazar Ahmedi kabul edilmektedir. Türk edebiyatında ilk İskendernâme ve sonundaki “Dâstân-ı Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân” kısmı ile şöhret bulan divan şairi. İkinci olarak  şair ve tarihçi Enveri gelir.


Enveri' ni yazmış olduğu Düsturname-i Enveri de geçen Gazi Umur Bey 1338 yılında Atina körfezi ile İnebahtı körfezi arasında 300 kadar gemilerini karadan yürütüldüğü yazmaktatır. Fatih Sultan Mehmet Düsturname-i Enveri okuduğu düşünülmekte ve Gazi Umur Bey'in yapmış olduğu gemileri karadan yürütme işlemini uygulamıştır.


Samsung Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı

28. Samsung Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı 24 Temmuz 2016 Pazar günü yapılacaktır. Kayıtlar 4 Ocak 2016 günü internet üzerinden başlamıştır.
Boğaziçi 2016 Yüzme Yarışı için yaşı, sağlığı, yüzme kabiliyeti uygun olan herkes aday olabilir. İlk başvuru Boğaziçi internet sitesinden üzerinden 04.Ocak.2016 ile 18.Mart.2016 tarihleri arasında

İstanbul, gerçek bir dünya şehri olarak, herkesin hayatında bir kez ziyaret etmesi gereken bir şehirdir. Doğu ve batı kültürlerinin büyüleyici bir harmanı; eşsiz kimliğiyle canlı ve modern bir şehirdir.

24 Temmuz sabahı, Boğazı’ın ünlü duraklarından Kanlıca’dan başlayarak binlerce yüzücü Avrupa’ya; Kuruçeşme’ye doğru kulaç atacak.  İstanbul kadar hızlı, İstanbul kadar hareketli, İstanbul kadar coşkulu...
28. Samsung Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı 24 Temmuz 2016 saat 10:00'da İstanbul Kanlıca'da başlayacaktır.